söndag 29 augusti 2010

Sista tjatet om gurka

Nu har jag gjort den sista gurkinläggningen för i år. Det är för övrigt den enklaste också, förutsatt att man hittar rätt storlek på gurkan. Nu hade jag tur på Bondens marknad och hittade några väldigt små, så jag har gjort en variant som är nästan som franska Cornichons.
Först får gurkorna stå över natten med havssalt. Sen slår man på vatten och dom får ligga i saltvatten fem sex timmar. Efter det sköljer man och torkar av gurkan, och sen är det bara att trava gurkorna i en glasburk och slå på vinäger och kryddor. Jag vill ju inte att dom här gurkorna ska smaka som dom andra jag har gjort i år så här använde jag helt enkelt Santa Marias "Franska Örter" och spädde på med senapsfrön. Har man färsk dragon är det annars den optimala kryddan för det här. Nu har jag tre sorters gurka som står och mognar. Saltgurka, stark sötsur och dom här små vinägersmakande. Nu är det dags att torka en laddning tomater.

Inga kommentarer: