söndag 29 juni 2008

Att göra ost

Yngste sonen åkte och hälsade på sin mor på Ingarö, och jag blev stående med ett kylskåp fullt med mjölk, grädde och filmjölk. Eftersom jag insåg att det inte fanns någon chans att göra av med det så bestämde jag mig för att göra ost (dessutom var jag precis hemkommen från Emilia-Romagna och hade käkat en massa kul färskostar, så inspirationen var på topp).
Jag hällde upp tre liter mjölk och tre deciliter grädde i en stor kastrull, och när den hade kokat upp tillsatte jag två liter filmjölk och lite pressad citron och drog bort kastrullen från värmen. Ostmassan ystade sig snabbt och jag slängde på ett lock och lät kastrullen stå vid sidan av spisen i en dryg timme. Sen var det dags att sila av det i ett durkslag med en handduk, och så knöt jag ihop handduken och lät ostmassan rinna av tills den var mellanmjuk. Under tiden blandade jag till en saltlake som fick koka upp, och när jag tyckte ostmassan var färdig lade jag ner hela bollen i den kokande saltlaken och lät det svalna. Värmen gjorde att ostmassan stelnade till lite mer, och nästa morgon provsmakade jag resultatet: En mjuk och mild färskost med låg syra och en frisk sälta, väldigt mycket påminnande om färsk feta. Nu på söndagen har smakerna satt sig lite mer och jag funderar på att hitta en lämplig form att pressa osten ytterligare i. Jag skulle behöva en flätad stråkorg. Kanske får offra Panamahatten?

9 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Vafasiken, en gourmetblogg. Det vattnas i munnen på mig.

Anonym sa...

"jag tror att jag gör lite ost!"

Härlig blogg, Markus.

Anonym sa...

Nu kanske jag blir dumförklarad, men hur gjorde du saltlaken? Vilka ingredienser och vilken fördelning sinsemellan?

hur stor ost blev det? Blev konsistensen väldigt mjuk, eller halvfast..?

Väldigt intressant! Jag ska genast se vilka fler tips jag kan få härifrån :)

Markus F sa...

Oj, nu ska jag försöka komma ihåg...
Det blev uppskattningsvis 400 gr ost. Konsistensen blev som en smuligare feta, och saltlaken var bara salt och vatten. Jag mätte aldrig upp mängderna, men försökte få den lika salt som spadet från fetaost.

Anonym sa...

Tack! Alltså bara att testa sig fram? Ska bli kul att se hur det blir när jag kommer till skott!

Markus F sa...

Leta upp boken" Making artisan cheese" av Tim Smith på Amazon.co.uk. En bra grund.

B! sa...

Ursäkta mit språk är du vänlig, men din tokiga j*vel. Hel kul. Mjölk, brädde, och filmjölk... Vips så har vi ost. Det här är den näst bästa bloggen jag läst på... Nånsin tror jag. Och min version av matlagning är i princip begränsad till att ta telefonen och ringa efter pizza. Såg att du kommenterade att någon tyckte tips och råd var bra med "Det är förmodligen första gången någon har användning för mina råd, så jag känner mig hedrad" Så man får väll köra ut huvudet och stå där med skammen, de flesta av dina tips och råd går rakt över huvudet på mig. Jag ska göra dina oxrullader någon dag, utan sviskon dock.

(Och ja, jag är medveten om at jag hittade ett av de äldsta jäkla blogginläggen att komentera i dag...)
B!

Markus F sa...

Ja, men det här är ju ingen nyhetsblogg. Om någon läser ostreceptet idag eller om tjugo år spelar ingen roll. Jag blir bara glad att det läses.

Gustav sa...

Mycket bra blogg! Imorgon ska jag göra egen ost utan några som helst förkunskaper. Hade tänkt gå tillväga på ungefär samma vis som dig men strunta i filmjöl och köra på saften från två limefrukter och en msk vinäger. Sen ska jag låta osten lagras länge. Två månader minst. Det kommer säkerligen gå rakt åt helvete, men mat bygger på skaparglädje och då får man räkna med att misslyckas ibland.. Ännu en gång; Tack för trevlig läsning!