lördag 14 augusti 2010

Harvest moon

Sensommaren är alltid en höjdare i råvarusynpunkt. Jag gillar att känna doften av en nykokt svartvinbärssaft* som står och rinner av i saftvaggan, eller att pilla i ytterligare någon detalj i min Romtopf. Årets gurka ligger nu och saltas över natten.
Jag brukar alltid lägga in lite gurka i augusti. Det räcker oftast till nästa år, vi är inga storkonsumenter här hemma. Receptet varierar, men jag går alltid och plockar några vinbärsblad nere på gården. Sen så är senapsfrö, krondill och pepparrot givna. Jag brukar göra en salt inläggning, men om jag köper för mycket gurka gör jag en sur och kryddstark inläggning också. Då använder jag chili, korianderfrön och ingefära och slänger ner en hel del lök.
Receptet är ruggigt enkelt. Först sköljer jag gurkorna och strör på ett bra salt utan klumpförebyggande medel. Nästa dag kokar jag upp lagen. Receptet är 1 dl salt på 1 l vatten och 2 dl 12% ättika. En liten skvätt socker åker också i. Gurkorna tvättas av, och varvas i en glasburk med kryddor, vinbärsblad och dillkronor och så slår man den avsvalnade lagen över.
Om man vill göra en surstark inläggning så ökar man sockret till 1 dl och byter ut ättikan mot en god vinäger. Då måste man också ta bort 2 dl vatten och använda 4 dl vinäger.
Det går också bra att slänga ner röd paprika, tomater eller vad man nu kan tycka passar till gurkan.


Och om gurkan skulle bli så bra att den blir uppäten innan det finns ny, så är en god gurklag med mycket kryddor en bra räddning. Jag har en gurklag här hemma som går in på sitt tredje år. Det är bara att slänga ner några skivor standardgurka om det tar slut. Faktum är att jag funderar på att gå till butiken i morgon och köpa lite mer gurka, koka upp den gamla lagen och sila över den på nya gurkor med fräscha kryddor ( det är en surstark lag).

* vinbärssaft: Det räcker ju inte länge. Om det finns saft kvar efter 14 dagar så anser jag att det tagit lång tid innan den tog slut. Och om mer tid och ambition finnes så skulle jag ju använda vinbären här på gården bättre. Men jag avskyr att plocka vinbär. Nu blev det 1 liter saft och två burkar med gelé, det får räcka.

14 kommentarer:

Fikasvettot sa...

Bloggen lever! Härligt!

Markus F sa...

Som fikasvetto och nabo bör du ju avsmaka Rumtopfen.

Markus F sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonas sa...

Mackan!!

Velonavia sa...

Nu blev jag både glad och sugen...

edmond sa...

Wow.

Gick in för att kolla upp en gammalt recept och trodde inte det var sant.
Tack för det, även om jag inte vill försöka övertala dig till mer.

Tack igen.

B! sa...

Kul att du inte gett upp helt... Hoppas gurkorna smakar.
B!

kockajäveln sa...

åh va gott..fick 8 gurkor av en vän som ligger nu i saltbad..Gurkorna alltså, inte min vän..hehe
men de va några bamsestora, 8 st á 4,5 kg. du har en härlig blogg!!

Kiara Och Kovu sa...

Hej

Letar med ljus och lykta efter ett recept på mozzarellaost. Har du ett? Mvh Kicki

Markus F sa...

Kicki: Jag skulle med nöje förse dig med ett recept på Mozzarella, men det är helsvårt. Det var min ambition för två år sedan att åstadkomma ett recept, men jag är inte tillräckligt bra. Det du behöver är en löpesyrad färsk ost som fått stå och rinna av över natten och rejält värmetålga händer och underarmar.
Det finns bra filmer på YouTube. . Ett annat alternativ är att köpa boken "Making Artisan Cheese" av Tim Smith från Amazon. Det Mozzarella receptet känns trovärdigt.

Mitt lilla face sa...

nu till vad jag tycker om din mat blogg ,,, mumsfillebabba
men du måste ta lite kritik ocksåhttp://mattsjansson.blogspot.com/

Markus F sa...

Kritk? Nej varför det? Det hade ju varit lättare om du hade klarat av att klistra in en användbar URL.

B! sa...

Eftersom jag var nyfiken ordnade jag så att länken fungerade för mig, och surfade in på "Indian" Matts Janssons blogg "Mitt lilla Face" ( http://mattsjansson.blogspot.com )

Döm om min förvåning när jag inte hittade någon kritik, och inte heller någon seriös matblogg... Skamlös plugg för att försöka locka fler läsare?

Oscar von Hoffmann sa...

Bloggen LEVER!!!!!