måndag 23 augusti 2010

Gurka: Del två.


Jo då, det blev ytterligare en omgång gurka. Jag hittade så fina gurkor på Bondens Marknad så jag bestämde mig för en laddning sötsur kryddgurka också. Receptet är lätt. Eftersom det var tjockt skal och torrare fruktkött än den förra som gick mer åt "Västeråshållet" så skalade jag gurkan och gröpte ur kärnhuset. Sen strödde jag på salt. Ni som hängt med sen förr vet att jag enbart använder havssalt eller bergsalt utan jod och klumpförebyggande medel. Inte för att jag är rädd för tillsatserna, det är mest det att jag tycker det smakar godare och ger bra resultat.
Det räcker att gurkan ligger några timmar i saltet, i allafall när den är åt det torrare hållet som här. Är du osäker låter du den stå över natten. Det här receptet funkar också på vanlig slanggurka, och har du vit Asiagurka så är det den du ska använda.
Lagen är inte knepig.
Håll proportionerna bara:
5 deciliter vatten
1,25 deciliter Ättiksprit 24% (om din ättikssprit är 12% så får du ta dubbla mängden, alltså 2,5 deciliter och minska på vattnet med 1,25 deciliter)
2 deciliter socker
Kryddor
(I princip samma lag som för inlagd sill. Och för övrigt: Den enda gången jag är noga med att följa recpet exakt är vid olika former av inläggningar och konserveringar. Clostridium botulinum, Esiccheria Colii och Listeria är inget man leker med. Vet du inte vad det är jag talar om så avstå).

Och kryddorna då, undrar du?
Ännu enklare: Ta det du vill att det ska smaka. Jag använder koriander, muskotblomma, ingefära, vitlök, chalottenlök, torkad röd chili och så lite till som jag inte tänker tala om. Nåt ska du få fundera ut själv. Men jag kan ju tipsa om att röd paprika i bitar blir jättegott ihop med gurkan även om den inte tillför något till kryddlagen och att ingefäran blir utmärkt som Gari till en Sashimi. Så snåla inte på ingefäran.
Koka upp lagen och kryddorna. Nästa dag sköljer du gurkorna, torkar dom torra och travar snyggt i en burk. Slå på kryddlagen, vänta någon månad och ha ett gott tillbehör hela vintern.


Sådär. Alltid skönt att veta att man har tagit hand om årets skörd. "Stocking up the larder for winter". Och angående årets skörd, det tidsperspektiv man får när någonting är inlagt och inte kan konsumeras omedelbart och dessutom ska räcka till nästa år är ganska skönt. Och det var egentligen det den här texten skulle handlat om. Jag ber att få återkomma i det ämnet, för den här gången fångades min uppmärksamhet av några smala, knottriga och små gurkor som jag kände att jag måste ta hand om.

Edit: Receptet ovan är korrigerat efter en kommentar från min vän K.

3 kommentarer:

K sa...

Klassiska korvkryddor också till gurka alltså.

K sa...

Vänta nu... Dubbla mängden 12% gör det inte till 24%. Farligt tips! Det sägs faktiskt att flera fall av botulism inträffade just när man började sälja 12% ättikssprit och folk gjorde fel med sillinläggningarna.

Markus F sa...

Tack K! Jag korrigerar.