tisdag 23 december 2008

Köttbullar

Nej, det blir inget recept den här gången. Jag är inte färdig ännu. Jag har bara försökt göra den perfekta julköttbullen i 30 år, så det dröjer. Häng kvar 3o år till så lovar jag att berätta.
Men jag har gjort några erfarenheter under åren som jag gärna delar med mig:

Julköttbullar ska inte väga mer än 20 gram styck, annars blir dom för stora.

Skaka och snurra stekpannan så att köttbullarna blir brynta runt om.

Inte fler än 20 stycken åt gången i stekpannan.

Stekspade behövs inte. Stekpannan ska rullas så att köttbullarna behåller den runda formen.

Stek färdigt i ugnen.
God Jul!
M.F.

3 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Oj. Ett livsprojekt att perfektera julköttbullen!

God Jul vännen!

B! sa...

Det ser inte ut som om du lyckades med den perfekta köttbullen i år i heller. Trist, jag som hoppades på en värstingköttbulle. Julskinka, och köttbullarna är utan tvekan det viktigaste på julbordet för mig.

Hoppas din jul varit fantastiskt.
B!

B! sa...

Hoppas årets köttbullar blir bra. Min syster bjöd på köttbullar med julmust i, okänt för mig vilket märke, eller vad syftet var. Effekten blev, inte helt oväntat, att de var sötare i smaken. Inte helt oävet, men det var ju inte det där riktigt goda köttbullarna som mormor gjorde till jul...

God jul på dig.
B!